oZ, oZ,

carrer major, 74
08208 sabadell
barcelona (spain)
0034 646 489 644
0034 687 728 575
info@elmundodeoz.com
català I español I english

disseny: oZ, estudi.
® oZ, estudi 2010
qui som
que fem
objectius
recursos
projectes
contacte
premis
noticies
clients
el món d’oZ,
links

32- FIRES I EVENTS. ESTAT DE PRODUCTE

Aquest any, desafortunadament, no hem pogut anar a la fira del moble de Milà que recentment ha clausurat la seva edició de 2007. Del SALONE INTERNAZIONALE DEL MOBILE es pot dir que és el la mostra més important del sector a nivell mundial i que ens ha servit any rere any com valor objectiu per a analitzar el futur abans d'hora, encara que també és cert que des de fa alguns anys l'únic interès real del SALONE, almenys a títol personal, era indubtablement el pavelló SATÈL·LIT que és el brou de cultiu del que surten posteriorment els guisats que tots coneixem. Com que no es pot explicar res des d'una absència, en aquest cas la nostra, no podem fer cap balanç de la situació del disseny en un sector estrella com és el moble, encara que si podem abocetar des d'experiències passades i de la informació general del sector. Sembla que al igual que en la resta de sectors la saturació i la cruesa dels mercats provoca la unificació de criteris i per tant dels productes, amb excepcions comptades (afortunadament un numero a més considerable) que sobradament coneixem tots. En general no existeix personalitat en els productes, que se succeïxen els uns a uns altres, de stand en stand, d'empresa en empresa, basats en els mateixos conceptes, usos i funcions. Crec que ja no existeix emoció. Els materials i tecnologies s'unifiquen i tots semblen estar contents amb el profit extret del seguiment abans que de la innovació. Un pot passejar entre les files inacabables de productes amb la sensació d'estar veient el mateix. I és que sembla que molts ja no volen ser els primers, es conformen simplement amb ser, amb estar. Ja no existeixen els errors o el risc sinó bàsicament balanços positius basats en les vendes dels seus clons. A hores d'ara resulta difícil moltes vegades saber qui va ser el primer a idear un concepte perquè un perd la noció temporal davant el refinamiento de la còpia que és moltes vegades millor que l'original. Penso que els productes dintre un mercat saturat, sense idees i sense rumb, acaben sent com un brillant i immens banc de peixos platejats en el mar en el qual resulta impossible fixar-se en un encara que tots indiscriminadament poden ser pescats i duts a la taula. La dinàmica és ben senzilla; “Avui totes les empreses desitgen el mateix amb millor preu” i encara que aquesta afirmació pugui semblar negativa a nosaltres ens resulta d'allò més positiva perquè no solament de sardines, permeti-se'ns el símil, viu l'home El mercat està tocant sostre i la sobresaturació no permet fer més trossos del pastís, s'ha de cuinar un nou pastís. Seguint amb la metàfora del mar, el mercat igual que aquest és un ecosistema prou complex com perquè puguin coexistir diferents productes. És més, crec fermament que sense aquesta diversitat l'ecosistema en qüestió no existiria, amb el que un mercat sense varietat no és possible, ja no és possible. Així que cordem-nos els cinturons que vénen anys on la creativitat, l'emoció i la personalitat en els productes tornarà a ser un valor en alça. El disseny ha de ser novament el vaixell almirall que surti de pesca a la recerca de bancs de peixos nous. Espero amb moltes ganes que en l'edició 2008 de la Fira ens sonin coses que ja hàgim vist en el del Satèl·lit d'edicions passades.... això ens alertaria que realment el sector gaudeix de salut. Això es un comentari molt personal, es clar. JM

noticia24.jpg
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82